Blog

SORTOWANIE WG DATY OCENY AUTORA
  • Co zrobić, aby móc skupić się na aktualnie wykonywanym zadaniu?

    Data publikacji: 2014-02-19 powrót

    Wyobraź sobie następującą sytuację. Jest środa wieczór. Pora snu zbliża się nieuchronnie. W myślach przeglądasz sobie listę rzeczy, które musisz wykonać w tym tygodniu: przeczytać raport, napisać zaległe sprawozdanie, wypełnić wniosek o nowy paszport, zarezerwować bilety do Wiednia, kupić nową klatkę dla królika, zaplanować remont sypialni… Lista jest długa i myślisz o niej z narastającym niepokojem.

    Chcąc jak najszybciej zabrać się do pracy, rozpoczynasz wykonywanie pierwszej rzeczy z brzegu. Zaczynasz pisać zaległe sprawozdanie, jednak okazuje się, że trudno ci jest skupić się na pisaniu, ponieważ myślami stale wracasz do pozostałych czekających cię zadań. Zamiast skoncentrować się na wykonywanej czynności, myślisz o tym, że wniosek o paszport nie zostanie złożony na czas lub że bilety do Wiednia zaraz podrożeją i należałoby zarezerwować je jak najszybciej. Twoja produktywność spada, a niepokój rośnie. Postanawiasz zrobić sobie przerwę, jednak nawet wówczas trudno ci jest zapomnieć o wszystkich zaplanowanych zadaniach.

    Badania pokazują (Masicampo & Baumeister, 2011), że opisany powyżej problem, polegający na tym, że myśli o nieukończonych zadaniach utrudniają nam wykonywanie zdania aktualnego, jest powszechny. Istnieje jednak stosunkowo prosty sposób osłabienia tego efektu. Polega on na stworzeniu szczegółowych planów dotyczących miejsca, czasu i sposobu wykonania poszczególnych zadań. Oznacza to, że jeśli pisząc raport wracamy myślami do problemu złożenia wniosku o nowy paszport, warto na chwilę zatrzymać się i zastanowić się (lub jeszcze lepiej – zapisać), kiedy i w jaki sposób zajmiemy się załatwianiem tego dodatkowego zadania. Możemy np. ustalić, że zdjęcie do paszportu zrobimy kolejnego dnia w przerwie na obiad, wniosek paszportowy wypełnimy w czwartek wieczorem (np. koło 7:00), a do urzędu z kompletem dokumentów pójdziemy w piątek rano (np. przed 8:30). Tego rodzaju szczegółowy plan warto stworzyć jeszcze przed przystąpieniem do wykonywania zadań.

    Zaplanowanie miejsca, czasu i sposobu wykonania poszczególnych zadań sprawi, że znacząco zmniejszy się nasz niepokój spowodowany koniecznością ich późniejszego wykonania i będziemy mogli skupić się na tym, co robimy aktualnie.

     

    Źródło:

    Masicampo, E.J. i Baumeister, R.F. (2011). Consider it done!: Plan making can eliminate the cognitive effects of unfulfilled goals. Journal of Personality and Social Psychology, 101, 667-683

    powrót
    Alicja Leszczyńska

    Alicja Leszczyńska

    Oceń:
    RSS