Blog

SORTOWANIE WG DATY OCENY AUTORA
  • Skąd się biorą problemy z koncentracją?

    Data publikacji: 2014-05-14 powrót

    Zauważyłeś, że Twoje dziecko nie może skoncentrować się na jednej czynności? Ciągle porzuca bieżące i podejmuje nowe aktywności? Nigdy nie wie, co właściwie chciało zrobić oraz zapomina o wielu rzeczach? Możliwe, że doświadcza bardzo dziś popularnych zaburzeń koncentracji.

    Czym właściwie są zaburzenia koncentracji i jakie ich aspekty można uznać za niepokojące?

    Zaburzenia koncentracji mogą objawiać się na wiele różnych sposobów. Uwagę rodzica powinno wzbudzić dziecko, które charakteryzuje powolne tempo pracy czy też wykonywanie działań w sposób szybki i pobieżny, łatwe męczenie się podejmowanymi czynnościami, popełnianie dużej liczby błędów oraz ogólne rozkojarzenie.

    Warto jednak pamiętać, że problemy z koncentracją i słaba uwaga mogą przybierać odmienne formy. Niektóre dzieci doświadczające zaburzeń koncentracji mogą być spokojne i zamyślone, inne natomiast aktywne i impulsywne. Bardzo często owo „zdekoncentrowanie” występuje jedynie w określonych sytuacjach np. podczas odrabiania zadań domowych (Weyhreter, 2004).

    Kluczem do poprawy zdolności koncentracji dziecka jest prawidłowe określenie przyczyn zaburzeń koncentracji, możliwe ich wyeliminowanie oraz systematyczne ćwiczenia mające na celu rozwój zdolności skupiania uwagi.

    Nie każdy wie, że zaburzone zdolności koncentracji są najczęściej występującym powodem trudności szkolnych. Problemy ze skupieniem uwagi u dziecka są dużo bardziej złożone niż mogłoby się wydawać. Wpływ na nie ma bowiem wiele pozornie niezwiązanych ze sobą czynników, takich jak niekorzystna atmosfera w domu czy szkole, zaburzenia motoryczne lub zaburzenia funkcji poznawczych, słaba motywacja czy brak uzdolnień. Zmuszanie dziecka do nauki oraz surowe karanie nie rozwiąże problemów, a może je tylko nasilić (Weyhreter, 2004).

    W dobie olbrzymiej podaży, za którą idzie spełnianie wielu zachcianek, dzieci mają problemy z podjęciem wysiłku i uczynieniem czegoś samodzielnie. Szczególnie jeśli mają do czynienia z - czasem mało dla nich interesującym - materiałem szkolnym, a nie kolejnym modelem superbohatera czy najnowszą grą na konsolę. Jak możemy im pomóc? O tym przeczytamy w kolejnym artykule.

     

    Literatura:

    Weyhreter, H. (2004). Wspieraj, ale nie pobłażaj. Trudności z koncentracją uwagi. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

    powrót