Blog

SORTOWANIE WG DATY OCENY AUTORA
  • Notowanie na laptopie czy na papierze - co jest bardziej efektywne?

    Data publikacji: 2014-06-16 powrót

    Wystarczy wejść do dowolnej sali wykładowej na wyższej uczelni, aby zobaczyć, jak bardzo zmieniła się w ostatnich latach technika wykonywania notatek. Dawniej studenci zaopatrzeni w papier i długopis ręcznie notowali słowa profesora. Dziś duża (jeśli nie większa) część z nich treść wykładu spisuje na laptopie. Uczelniane biurka zapełniają się sprzętem elektronicznym, a zamiast skrzypu długopisów i ołówków, słychać monotonne uderzanie w klawiaturę.

    Czy jednak ten nowy sposób notowania może skutecznie zastąpić stary? Najnowsze badania Mueller i Oppenheimera (2014) pokazują, że sporządzanie notatek w sposób tradycyjny jest bardziej korzystne, jako że pozwala na lepsze zrozumienie materiału i zapamiętanie większej liczby informacji.

    W jednym z eksperymentów badacze przyjrzeli się dwóm grupom studentów słuchających wykładu – pierwsza z nich notatki wykonywała ręcznie, a druga sporządzała je na laptopie. Następnie po około 30 minutach studenci otrzymywali test,  który sprawdzał ich pamięć szczegółowych informacji oraz ogólne zrozumienie wykładu. Okazało się, że choć przypominanie sobie zasłyszanych szczegółów wypadło podobnie, to zdecydowanie lepsze zrozumienie bardziej złożonych idei wykazywała grupa, która notowała ręcznie. W innym eksperymencie opisane dwie grupy studentów miały możliwość przestudiowania swoich notatek zanim po tygodniu przystąpiły do testu z treści wykładu. Uczestnicy badania, którzy notatki wykonywali ręcznie, otrzymali lepsze wyniki i to zarówno w pytaniach dotyczących zapamiętanych szczegółów, jak i ogólnego zrozumienia tekstu.

    Jakie mogą być przyczyny zaobserwowanych różnic? Większość ludzi pisze zdecydowanie szybciej na komputerze niż ręcznie. W opisanych badaniach studenci, którzy sporządzali notatki na laptopie, zapisywali znacznie więcej informacji niż ci wykonujący notatki tradycyjne. Ponadto mieli oni tendencję do dosłownego zapisywania słów wykładowcy bez własnego opracowania ich. Ręczne notatki były bardziej zwięzłe i stanowiły samodzielne przetworzenie zasłyszanych informacji. Różnice te sprawiły najprawdopodobniej, że inny był sposób przetwarzania informacji w dwóch opisanych grupach. Osoby notujące ręcznie robiły to wolniej i miały czas, aby przetworzyć informacje po swojemu – np. pogrupować je w kategorie, wybrać najważniejsze i pominąć mniej ważne, czy choćby zapisać je swoimi słowami. Prowadziło to do uruchomienia tak zwanego głębokiego przetwarzania informacji, które jest korzystne dla ich zapamiętania i zrozumienia. Grupa notująca na komputerze skupiała się przede wszystkim na dokładnym zapisaniu treści wykładu. Jako że pisanie na klawiaturze jest szybkie, nie było potrzeby samodzielnego opracowywania informacji.  Wykład i tak można było spisać nieomal co do słowa. Pospieszne zapisywanie pochłaniało większość uwagi, przez co zabrakło jej na przeanalizowanie treści wykładu. Notowanie na laptopie wiązało się zatem z powierzchownym i płytkim przetwarzaniem informacji.

    Co ciekawe, w trzecim z przeprowadzonych eksperymentów badacze poprosili osoby notujące na laptopie o dokładną analizę treści wykładu i sporządzanie notatek własnymi słowami. Przestrzegli ich też przed dosłownym zapisywaniem słów wykładowcy. Jednak zrozumienie treści wykładu przez tę grupę było w dalszym ciągu gorsze niż w przypadku osób notujących ręcznie. Porównanie notatek ręcznych i elektronicznych pokazało, że te drugie były w dalszym ciągu zdecydowanie dłuższe i zawierały więcej treści będących dosłownym zapisaniem słów wykładowcy. Oznacza to, że używając laptopa bardzo trudno jest przezwyciężyć zwyczaj dokładnego zapisywania treści wykładu, nawet w przypadku otrzymania wyraźnej instrukcji, aby tego nie robić.

    Trudno oczekiwać, że laptopy znikną nagle z wykładów, szkoleń i konferencji, jednak biorąc pod uwagę powyższe wyniki, warto być może rozważyć przynajmniej częściowy powrót do tradycyjnego sposobu notowania. Wykład ma nam przecież pozwolić na dokładniejsze zrozumienie określonego zagadnienia i uzupełnienie informacji, które możemy znaleźć w książkach. Cel ten łatwiej będzie osiągnąć rozstając się na chwilę z ekranem i klawiaturą i ponownie zaprzyjaźniając się z kartką i długopisem.

     

    Literatura:

    Mueller, P.A. i Oppenheimer, D.M. (2014). The Pen Is Mightier Than the Keyboard Advantages of Longhand Over Laptop Note Taking. Psychological Science, 25, 1159-1168.

    powrót
    Alicja Leszczyńska

    Alicja Leszczyńska

    Oceń:
    RSS