Blog

SORTOWANIE WG DATY OCENY AUTORA
  • Jak przebiega proces zapamiętywania?

    Data publikacji: 2015-01-19 powrót

    Jak wspomnieliśmy w poprzednim tekście, informacja w pierwszej kolejności trafia do pamięci krótkotrwałej. Materiał jest w niej przechowywany przez 10-20 sekund, dzięki czemu możliwe jest dokonywanie bieżących operacji myślowych (O’Brien, 2000).

    Zapisywanie materiałów w pamięci długotrwałej opiera się na dokonywaniu trwałych zmian neuronalnych , co nosi nazwę konsolidacji śladu pamięciowego (Nęcka, Orzechowski, Szymura, 2008). Proces konsolidacji nie został przez badaczy całkowicie poznany. To, czy dany materiał zostanie skonsolidowany czy też nie zależy w dużej mierze od plastyczności mózgu, a więc sposobu jego ciągłej modyfikacji. Za utrwalenie wspomnienia w dużej mierze uczestniczy wzgórze mózgu oraz hipokamp, które dostarczają niejako energii do powstawania wspomnień w pamięci długotrwałej (O’Brien, 2000).

    Ale jak sprawić, aby materiał z pamięci krótkotrwałej został skonsolidowany?

    Kwestie te poruszał już z końcem XIX wieku jeden z największych badaczy pamięci – Hermann Ebbinghaus (1885/1913). Jako jeden z najważniejszych czynników wpływającym na to, czy dany materiał trafi do pamięci długotrwałej (LTM – Long Time Memory) jest liczba jego powtórzeń.

    W efekcie powtarzania materiału znajdującego się w pamięci krótkotrwałej dochodzi do ciągłej aktywacji śladów pamięciowych, co prowadzi do zmian w komórkach nerwowych mózgu (McClelland, McNaughton, O’Reilly, 1995).

    Pamięć jest zdolnością bardzo złożoną, na którą wpływ ma wiele różnych czynników, takich jak m.in.: indywidualne predyspozycje jednostki, liczba powtórzeń czy też stan emocjonalny, w jakim aktualnie się znajdujemy. W celu ułatwienia i przyspieszenia procesu zapamiętywania informacji możemy sięgnąć np. po różnego rodzaju mnemotechniki i/lub ćwiczenia zwiększające nasze zdolności poznawcze.

     

    Bibliografia:

    O’Brien, Dominic. (2000). Sztuka zapamiętywania. Sztuka zapamiętywania Warszawa: Wydawnictwo Muza SA (przeł. Hanna Lisicka-Michalska).

    Ebbinghaus, H. (1885/1913). Memory: A contribution to experimental psychology. W: Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2008). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

    Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2008). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

    McClelland, J. L. McNaughton, B. L., O’Reilly, R. C. (1995). Why there are complementary learning systems in the hippocampus and neocortex: Insights from the successes and failures of connectionist models of learning memory. W: Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2008). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

    powrót
    Magdalena Leśniak

    Magdalena Leśniak

    Oceń:
    RSS