Blog

SORTOWANIE WG DATY OCENY AUTORA
  • Jak poprawić i zwiększyć koncentrację dziecka?

    Data publikacji: 2014-05-14 powrót

    W dzisiejszych czasach dzieci otaczane są setkami najróżniejszych zabawek. W dobie reklam oraz wszechobecnych sklepów ich pragnienia zaspokajane są niemal od razu. Dostarczanie coraz to kolejnych bodźców - nowych klocków, gier czy książeczek - powoduje, że wiele dzieci ma problemy z dłuższym skupieniem uwagi i koncentracją na jednym przedmiocie czy jednej aktywności, w tym często na zajęciach szkolnych. Dzieje się tak, ponieważ konsumpcja jest dla dzieci łatwa, przyjemna i nie wymaga z ich strony dużego trudu. Zajęcia szkolne są natomiast oparte na zaangażowaniu i wysiłku.

    Jak rodzice mogą pomóc swoim pociechom? Przede wszystkim powinni na bieżąco chwalić wszystkie, nawet drobne sukcesy i osiągnięcia. Informacja zwrotna jest również ważna jeśli dane zadanie zakończyło się niepowodzeniem. Należy jednak wystrzegać się ciągłego krytykowania, które tylko zniechęca dziecko do podejmowania dalszych prób.

    W poprawie koncentracji dziecka pomocne jest nauczenie go stopniowego, etapowego rozwiązywania zadań. Dzieci często podchodzą do problemów impulsywnie i usiłują odgadnąć wynik, właściwie nie rozumiejąc polecenia. Zadaniem rodziców powinno być nauczenie swojej pociechy gruntownego przemyślenia, o co chodzi w danym zadaniu oraz stopniowego go rozwiązywania. Ważne jest również przekazanie dziecku, że nie zawsze proces rozwiązywania przebiega łatwo i bez problemów. Czasami pojawiają się sprzeczności czy błędy, z którymi trzeba się uporać (Weyhreter, 2004).

    Aby budować w dziecku wytrwałość pomocne może okazać się również wspólne wykonywanie aktywności kończących się osiągnięciem wyznaczonego celu. Na rynku dostępnych jest wiele gier i zabaw, które mają na celu pomoc w rozwoju zdolności koncentracji dziecka. Ich stosowanie jest pomocne, ale tylko w odpowiednim stopniu trudności i natężeniu. Aby nie zniechęcić dziecka, nie możemy go przeciążać i zmuszać do ciągłych ćwiczeń. Wystarczy wykorzystanie takich gier 2-3 razy w tygodniu.

    Pamiętajmy jednak, aby przy ich wyborze mieć na uwadze możliwości i zainteresowania naszych pociech. Ważne dla poczucia własnej wartości dziecka jest, aby wymagania względem niego zwiększać sukcesywnie, nagradzając sukcesy i poczynione postępy.

    Na początek warto proponować gry, które trwają stosunkowo krótko oraz w których grający będzie mógł odnieść - choć niewielki - sukces. Nie przerywaj wspólnego grania gdy dziecko będzie złe lub zniechęcone, dodawaj mu otuchy i zachęcaj do dalszej zabawy (Weyhreter, 2004).

    Dzięki grom tego rodzaju dziecko uczy się dostosowywania swoich działań do przebiegu zabawy oraz do jej reguł, wytrwania aż do jej skończenia oraz radzenia sobie z niepowodzeniami i frustracjami. Omawiane gry dostępne są również na naszej stronie.

     

    Literatura:

    Weyhreter, H. (2004). Wspieraj, ale nie pobłażaj. Trudności z koncentracją uwagi. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

    powrót