Blog

SORTOWANIE WG DATY OCENY AUTORA
  • Jak nie zapominać?

    Data publikacji: 2014-10-08 powrót

    Poznaliśmy już najważniejsze teorie, próbujące wyjaśnić na czym tak właściwie polega proces zapominania. Dotyczy on niestety każdego z nas, niezależnie od wieku i płci. Problemy z pamięcią dotykają zarówno tych najmłodszych, zapominających o zadaniu domowym czy zleconych przez rodziców zakupach, jak i osoby starsze, potrzebujące terminarza oraz notatek na lodówce do prawidłowego funkcjonowania na co dzień. Tym razem skupimy się na kilku wskazówkach, które mogą w prosty sposób pomóc nam usprawnić pamięć i zapobiec uciążliwemu zapominaniu.

    Interferencja, czyli swoista rywalizacja pomiędzy przyswojonym niegdyś materiałem, a nową partią wiadomości, która jest pod pewnymi względami podobna (zakres tematyczny, technika uczenia się, kontekst etc.) znacznie utrudnia proces zdobywania nowej wiedzy. Kluczem do sukcesu będzie w tym wypadku odpowiednie utrwalenie podstaw i wcześniejszych zagadnień, zanim przejdziemy do zapoznawania się z kolejnymi. Ugruntowana wiedza zostanie w naszej pamięci na dłużej, a nowe informacje nie będą stanowiły dla niej konkurencji.

    Istotne jest także zapewnienie sobie odpowiednio długiej przerwy pomiędzy danymi partiami materiału i rozłożenie nauki na etapy. Jeśli chcemy przyswoić wiedzę z danego zakresu na dłużej, to znacznie lepsze efekty przyniesie regularna nauka mniejszych fragmentów materiału, niż tzw. all-nighter, czyli nocny maraton naukowy tuż przed ważnym egzaminem. Dzięki niemu może i uda nam się zdobyć upragnione zaliczenie z przedmiotu, jednak po miesiącu w głowie nie zostanie nam prawdopodobnie nic.

    Co jeszcze wpływa na trwałość przechowywania informacji? Zapewne nie będzie to zaskakujące, że lepiej zapamiętujemy przekaz sensowny, zawierający istotne informacje lub dotyczący osobistych spraw. Bardzo ważna jest dobra organizacja materiału, ten bardziej przetworzony i uporządkowany przyswoimy skuteczniej, niż chaotyczne i niekompletne notatki.

    Dzięki tzw. głębokiemu przetwarzaniu lepiej rejestrujemy nowe wiadomości. Przetworzenie skomplikowanych zagadnień na łatwiejszy do zapamiętania sposób (rymowanki, obrazki, diagramy) sprawia, że jesteśmy w stanie skutecznie powiązać je z posiadaną już wiedzą.

    Przydatna może być także kategoryzacja, odwołanie się do wyobrażeń, w przypadku materiału słownego posłużenie się ilustracjami, obrazowego – werbalizacja etc.

    Co ciekawe, do efektywnej walki z zapominaniem przysłużyć się może także odpowiednie zaprogramowanie czasu pamiętania. Pamięć dostosowuje się do prognozowanego okresu korzystania z przyswojonych informacji. Po wyznaczonym terminie przydatności dostęp do informacji w mózgu staje się utrudniony.

     

    Bibliografia:

    Jagodzińska,M. (2008). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wydawnictwo Helion, s.275-301

    powrót
    Magdalena Leśniak

    Magdalena Leśniak

    Oceń:
    RSS