Blog

SORTOWANIE WG DATY OCENY AUTORA
  • Czy warto uczyć się po nocach?

    Data publikacji: 2014-04-17 powrót

    Chyba każdemu zdarzyło się uczyć do późnych godzin nocnych przed ważnym egzaminem lub sprawdzianem. Problem pojawia się wtedy, gdy taka praktyka staje się codziennością. Uczniowie i studenci są często pod ogromną presją, aby uzyskiwać wysokie oceny. Wielu z nich, chcąc sprostać stawianym im wymaganiom, decyduje się na naukę do późnych godzin nocnych, poświęcając w ten sposób czas, który powinien zostać wykorzystany na sen.

    Czy strategia taka jest efektywna? Czy rzeczywiście można poprawić wyniki w szkole przeznaczając większa ilość czasu na naukę kosztem zmniejszenia ilości snu? Postanowili się o tym przekonać naukowcy z Kalifornii w swoich badaniach (Gillen-O’Neel , Huynh i Fuligni, 2014), w których wzięło udział kilkaset uczniów amerykańskich szkół. W momencie rozpoczęcia badań średnia wieku uczestników wynosiła 15 lat. Wówczas to badacze przez 2 tygodnie codziennie mierzyli u każdego z nich ilość czasu przeznaczonego na sen i naukę oraz ilość zgłaszanych problemów szkolnych (takich jak problemy ze zrozumieniem materiału i słabe wyniki ze sprawdzianów). Te trzy wskaźniki mierzono u tych samych uczniów ponownie (również przez okres 2 tygodni), rok i trzy lata później (kiedy ich średnia wieku wynosiła 16 i 18 lat)

    Jakie wyniki uzyskano? Po pierwsze okazało się, że badani nastolatkowie z czasem coraz mniej czasu poświęcali na sen. Na przykład u 15-latków średnia ilość snu to 7,6 godziny, podczas gdy u 18-latków – już tylko 6,9 godziny. Ogólnie uczniowie z czasem doświadczali też coraz mniej problemów w szkole, co świadczy o nabywaniu umiejętności coraz efektywniejszej nauki.

    Co jednak najważniejsze, okazało się, że ograniczenie ilości snu kosztem wydłużenia okresu nauki było związane z pogorszeniem zgłaszanych problemów szkolnych kolejnego dnia. Oznacza to, że uczniowie lepiej rozumieli prezentowany materiał i uzyskiwali lepsze wyniki w testach wówczas, gdy poprzedniej nocy mieli zapewnioną odpowiednią ilość snu. Oczywiście są to wyniki uśrednione, pokazujące ogólną prawidłowość i nie świadczą o tym, że ograniczenie snu za każdym razem skutkować będzie problemami w szkole. Pokazują one jednak, że w dłuższej perspektywie wydłużanie okresu nauki kosztem ograniczenia ilości snu może przynieść wyniki odwrotne do zamierzonych.

    Nie znaczy to, że wydłużenie ogólnego okresu nauki jest strategią nieskuteczną. Zdrowy rozsądek podpowiada, że im więcej czasu poświęcimy na naukę, tym więcej zapamiętamy i tym lepsze oceny zdobędziemy. Badania potwierdzają tę prawidłowość (Witkow, 2009). Ważne jednak, żeby poświęcanie dużej ilości czasu na naukę nie było związane ze skróceniem czasu przeznaczonego na sen.

    Na koniec warto zwrócić uwagę na powody, które sprawiają, że odpowiednia ilość snu jest tak ważna dla efektywnego funkcjonowania w szkole. Po pierwsze, podczas snu informacje zawarte w pamięci ulegają konsolidacji, czyli utrwaleniu. Bez odpowiedniej ilości snu, niewiele z tego, czego nauczyliśmy się poprzedniego dnia, pozostanie w pamięci, a nabyte informacje zostaną utracone szybciej. Po drugie, dostateczna ilość snu jest niezbędna dla optymalnego funkcjonowania uwagi. Osobom niewyspanym trudno skupić się na zajęciach. Po trzecie, sen dostarcza energii i pozwala na aktywny udział w lekcjach, a jak pokazują badania, aktywne przetwarzanie informacji (analiza materiału, zadawanie pytań, dyskusja, tworzenie rysunków i schematów, itp.) jest dużo skuteczniejsze niż bierne słuchanie.

     

    Literatura

    Gillen-O’Neel, C., Huynh, V.W. i Fuligni, A.J. (2014). To study or to sleep? The academic costs of extra studying at theexpense of sleep. Child Development, 84, 133–142.

    Witkow, M. R. (2009). Academic achievement and adolescents’ daily time use in the social and academic domains. Journal of Research on Adolescence, 19, 151–172.

     

    powrót
    Alicja Leszczyńska

    Alicja Leszczyńska

    Oceń:
    RSS