Blog

SORTOWANIE WG DATY OCENY AUTORA
  • Co to jest wielozadaniowość?

    Data publikacji: 2014-09-08 powrót

    Źródeł terminu „wielozadaniowość” należy szukać w branży komputerowej. Pierwotnie został on użyty do opisu możliwości procesora – przetwarzania kilku zadań w tym samym momencie. Mianem tym posłużono się po raz pierwszy w 1965 roku do omówienia systemu komputerowego IBM System/360.

    W kontekście ludzkiego mózgu założenia pozostają te same, zmienia się jedynie główne narzędzie – rolę jednostki centralnej pełni nasz umysł.

    Z wielozadaniowością mamy do czynienia w codziennym życiu, prawdopodobnie nie jesteśmy świadomi tego, jak bardzo proces ten jest powszechny. Dzięki zdolności naszego mózgu do kontrolowania więcej niż jednej czynności w tym samym momencie jesteśmy w stanie iść gestykulując, odczytać SMSa podczas oglądania telewizji czy przeglądać gazetę podczas przygotowywania obiadu. O wielozadaniowości szczególnie często wspomina się właśnie w kontekście mediów i nowych technologii. Urządzenia takie jak smartfony czy tablety angażują naszą uwagę, pozwalając na jednoczesne korzystanie z wielu aplikacji. W ten sposób możemy słuchając ulubionej muzyki redagować maila, sprawdzając w tym czasie pogodę czy aktualności na portalu społecznościowym.

    W powszechnym przekonaniu to kobiety są ekspertami od wielozadaniowości. Teza ta lansowana jest w szeroko pojętej kulturze popularnej, męska „ułomność” pod tym względem nierzadko staje się tematem żartów. W rzeczywistości jednoznaczne potwierdzenie dominacji płci pięknej nie jest jednak możliwe – dotychczasowe badania dostarczają zbyt mało danych. Wszelkie możliwe do zaobserwowania różnice w wynikach pomiędzy grupami kobiet i mężczyzn są zbyt małe lub niejednoznaczne, aby raz na zawsze potwierdzić lub obalić popularną teorię. (Dean, Jeremy, 2013)

    Niektóre badania sugerują, że ludzki mózg może zostać odpowiednio wytrenowany do wielozadaniowości. Monica Luciana, profesor psychologii z University of Minnesota, w swojej publikacji na łamach Child Development zauważa, że zdolność mózgu do odpowiedniego sortowania i kategoryzowania konkurujących informacji wykształca się aż do 16/17 roku życia.

    Badania przeprowadzone na Vanderbilt University wykazały natomiast, że głównym czynnikiem ograniczającym zdolność jednostki do efektywnej wielozadaniowości jest prędkość, z jaką kora przedczołowa przetwarza informacje. Paul E. Dux, jeden z badaczy, wierzy, iż proces ten może ulec przyspieszeniu dzięki poddaniu danej osoby stosownemu treningowi umysłu. Uczestnicy badania poproszeni zostali o wykonywanie dwóch prostych zadań – za pierwszym razem w formie pojedynczej, a następnie jednocześnie. Początkowo wielozadaniowość nie przynosiła zadowalających efektów, jednak wraz z kontynuacją treningów, osoby badane były w stanie przystosować się do jednoczesnego wykonywania dwóch różnych czynności. Przeprowadzane podczas badania obrazowanie czynności mózgu wykazało, że wzrost efektywności nastąpił dzięki intensywniejszej pracy kory przedczołowej.

     

    Literatura:

    Moran, M. (2009). Training Can Improve Multitasking Ability

    Dean, Jeremy (2013). Are men or women better at multitasking?

    powrót
    Magdalena Leśniak

    Magdalena Leśniak

    Oceń:
    RSS